Телемедицина в практиці сімейного лікаря, фельдшера та медсестри
29.04.2020
У статті розглянуто основні аспекти, як працює телемедицина на первинному рівні медичної допомоги в Україні. Наведено відгуки про практику впровадження телемедичної платформи Telemed24 медиками «первинки».
Сьогодні, у складних епідемічних умовах, пов’язаних зі стрімким поширенням територією України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Cov-2, українські медичні працівники відчувають емоційне виснаження, перевантаження та стреси на робочому місці.
На жаль, сумна статистика: кожен п'ятий, що інфікований в Україні, — медик. Серед основних причин такої ситуації, як зазначає Центр громадського здоров'я, — порушення маршрутів пацієнта, неправильне користування засобами захисту та недостатня забезпеченість засобами захисту. Засоби індивідуального захисту – остання лінія оборони медичного працівника для попередження інфікування. Потребу у ЗІЗ слід оптимізовувати правильним плануванням надання медичної допомоги.
Аби запобігти поширенню коронавірусу, наприкінці березня 2020 року МОЗ затвердило тимчасові норми, які є обов’язкові до виконання закладами охорони здоров’я (наказ №698 «Тимчасові заходи у закладах охорони здоров’я з метою забезпечення їх готовності для надання медичної допомоги хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2»). У наказі зазначається також збільшення частки медичної допомоги, що надається дистанційно з використанням телемедицини:
Закладам охорони здоров’я вжити заходів щодо збільшення частки медичної допомоги, що надається … з використанням засобів дистанційного зв’язку для обміну інформацією в електронній формі (надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини).
ВОЗ та інші організації охорони здоров'я по всьому світу радять практикувати пацієнт-орієнтовані телемедичні консультації на період протиепідеміологічних заходів, що дійсно зменшує кількість очних прийомів.
Як же працює телемедицина у практиці лікарів первинної ланки України? Далі про результати впровадження телемедицини від медиків "первинки".
Використання телемедицини у практиці сімейних лікарів в умовах пандемії
Компанія «Медстар Солюшенс» провела опитування серед медичних працівників первинної ланки, що використовують телемедичну платформу Telemed24. Проєкт Telemed24 — це телемедична онлайн-платформа Регіональної медичної інформаційної системи «Медстар», яка перша в Україні отримала сертифікат відповідності КСЗІ (комплексній системі захисту інформації). За допомогою платформи щодня проводяться захищені онлайн-консультації в форматі «лікар-пацієнт».
Онлайн-консультації через телемедичну платформу Telemed24 у додатку Medcard24 дозволяють:
- пацієнту — зробити онлайн-запис на консультацію (у тому числі на телефонний дзвінок) на конкретний час;
- лікарю — провести відеочат з пацієнтом, зробити призначення на лікування, виписати електронний рецепт та направлення на діагностику чи аналізи;
- записати дані прийому у електронну медичну картку пацієнта та автоматично передати їх в національну електронну систему охорони здоров’я eHealth.
- налаштувати календар спостереження за показниками здоров’я пацієнта, якщо він на самоізоляції та потребує постійного моніторингу;
- дистанційно заключити декларацію з пацієнтом, якщо він ще не має власного лікаря;
- вести облік робочого часу та офіційно оформлювати онлайн-консультування задекларованих пацієнтів як амбулаторний прийом із застосуванням відеозв’язку;
- відзвітувати про медичні послуги, які підлягають оплаті, до НСЗУ.
На сьогодні, найчастішими причинами для проведення телемедичних консультацій з дорослими є:
- гострі респіраторні захворювання (як вірусні, так і інфекційні), а також бронхіт / бронхіоліт, грип;
- шкірні висипання (алергії, акне, герпес і т.д.);
- захворювання сечовивідних шляхів;
- хвороби систем кровообігу.
Серед дитячих консультацій найбільше звернень щодо висипань на шкірі, ГРЗ, лихоманки і порушення шлунково-кишкового тракту.
І звичайно багато звернень щодо симптомів інфекції COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Cov-2.
Мотивація медичного персоналу
Крім убезпечення від зараження, пацієнт-орієнтоване телемедичне консультування через Telemed24 забезпечує юридичну та фінансову безпеку медпрацівнику та закладу. Під час онлайн-консультування задекларованих пацієнтів дані потрапляють до Електронної системи охорони здоров’я України eHealth. Саме тому вирішення питання сплати послуги не турбує ані лікаря, ані пацієнта — гроші за онлайн-консультацію надійдуть у медичний заклад на основі щомісячного звіту до НСЗУ.
«Я раджу всім колегам підключати платформу Telemed24, адже в період пандемії онлайн-консультації захищають не лише здоров’я лікаря, а ще й юридично», — зазначає Віра Тимофіївна Варналі, лікарка загальної практики-сімейної медицини Центру первинної медико-санітарної допомоги «Русанівка» Дніпровського району м. Києва.
Наразі політика держави спрямована на мотивацію громадян дотримуватись карантину і по можливості не виходити з дому, тому нещодавно МОЗ змінило алгоритми укладання договору з сімейним лікарем. Відтепер це можна зробити в онлайн-режимі.
Незважаючи на тимчасову відсутність підпису пацієнта, лікар офіційно може надавати онлайн консультації всім, хто потребує медичної допомоги просто зараз. Після верифікації пацієнта в eHealth, медичний працівник гарантовано отримує оплату за надані медичні послуги з використанням телемедицини від НСЗУ.
«86% населення нашого району уже мають декларації із сімейним лікарем. Але ми стикаємося з тим, що люди, які щойно прибули з-за кордону, і ще не мають декларації, звернувшись за місцем проживання, не мають власного сімейного лікаря. Ми спостерігаємо й консультуємо і таких пацієнтів. Ці люди також можуть записатися на онлайн-консультацію та отримати допомогу сімейного лікаря», — коментує питання незадекларованих пацієнтів Черевань Тетяна Вікторівна, головний лікар КП «Чугуївський районний центр ПМСД».
Телемедицина у практиці сімейних лікарів
Сімейний лікар, педіатр або терапевт за допомогою телемедичної онлайн-платформи і медичної інформаційної системи «Медстар» може видати направлення (відповідно до медичних показань пацієнта) для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.
«Під час онлайн-прийому у пацієнта є можливість розповісти свої скарги, анамнез захворювання, а також сказати, яке було раніше проведено лікування та якою була його ефективність. Лікар може візуально оцінити стан деяких органів та систем за допомогою відеозв’язку. Після обстеження, опитування і збору скарг, можна призначити певне лікування або дообстеження. Після цього усі дані заносяться до електронної медичної картки», — зауважила Анастасія Спасібо, лікарка загальної практики-сімейної медицини м. Вовчанськ (Харківська обл.).
Дослідження Світового банку за 2019 рік показали, що сімейний лікар в Україні в середньому витрачає на відвідування пацієнтів на дому 2,5 години в день. Необхідність у телемедичних консультаціях виникає у середньому п'ять разів на тиждень. Отримуючи їх, сімейник може заощадити значну частину часу і прийняти більшу кількість пацієнтів безпосередньо на робочому місці.
«Мої пацієнти цілком задоволені проведеними прийомами, їх це повністю влаштовує, так як живуть вони досить далеко від поліклініки і відчувають певний дискомфорт з добиранням в умовах обмеження пересування транспортом», — зазначила Стус Ксенія Володимирівна, лікарка загальної практики-сімейної медицини в ЦПМСД №1 Дніпровського району м. Києва.
Телемедицина у практиці фельдшера
Жителі сіл за медичними послугами їздять в інші населені пункти, долаючи таким чином до 100 км бездоріжжя. Телемедицина — визнане світовим досвідом рішення для населення, яке проживає у віддалених і сільських місцевостях з низькою доступністю медичних послуг і нестачею персоналу. Технології телемедичного зв'язку і телеметрії здатні долати територіальні і часові бар'єри між медичними працівниками і пацієнтам, незалежно від місця перебування. Однак в українських реаліях, де у селах все ще більшість фельдшерсько-акушерських пунктів знаходиться у поганому матеріальному стані, ще багато закладів первинної медичної допомоги та амбулаторій потребують ремонту, про якісний перехід на телемедичне консультування говорити зарано.
Проте у рамках пілотного проекту медичної реформи «Телемедицина» уже зроблено певні кроки. Як відомо, основна мета проекту — надати мешканцям віддалених населених пунктів доступ до обласних лікарів, що надають медичні послуги за чотирма нозологіями:
- серцево-судинні
- ендрокринологічні
- хвороби органів дихання
- дерматологічні.
У проекті беруть участь 5 областей — Харківська, Кіровоградська, Вінницька, Дніпропетровська, Полтавська, також поступово приєднуються й інші регіони — Київська, Чернігівська, Луганська, Донецька, Івано-Франківська, Миколаївська та інші.
Так, наприклад, Корюківська міськрада (Чернігівська обл.) придбала для районного ЦПМСД мобільний діагностичний комплекс IDIS для проведення телемедичних консультацій. Цей мобільний комплекс дозволяє збирати діагностичні дані про пацієнта, обробляти їх в медичній картці, передавати для онлайн-консультації з фахівцями районних та обласних лікувальних установ. Він складається з програмного модуля та інтегрованих з ним діагностичних приладів (аналізатор сечі, спірометр, пульсоксиметр, електрокардіограф, електронний тонометр, глюкометр).
Все укомплектовано у невелику сумку, яку зручно використовувати як у фельдшерських пунктах, так і лікарями, котрі виїжджають на виклики до пацієнта додому.
Пацієнти можуть на завантажити мобільний додаток і прямо в телефоні ознайомитися з результатами обстежень.
Вузькопрофільні спеціалісти мають можливість надавати консультації в онлайн режимі, отримувати по Інтернету результати проведеної діагностики.
Фельдшер приходить до хворого з міні діагностичним комплексом і робить кардіограму. Він може сумніватись у діагнозі, тому відправляє кардіограму до сімейного лікаря на комп'ютер. Сімейний лікар за допомогою телемедичної платформи відправляє запит на ургентну телеконсультацію з обласним кардіологом (вузькопрофільному спеціалісту). Протягом 10 хвилин кардіолог формулює свій висновок і направляє назад лікаря первинки.
Телемедицина у практиці медсестри
Впровадження телемедицини неможливе без залучення всього медичного персоналу закладу. Тому зараз частіше говорять про телесестринство для надання медсестринської допомоги. Використовувати телемедсестринствао можна амбулаторно, у лікарні, у телемедичному центрі або за допомогою мобільних пунктів.
Телемедсестринство використовує більшість технологій телемедицини і включає в себе комплекс послуг, що забезпечують комфорт не лише для пацієнта, але і для персоналу, допомагаючи у їх роботі. Основні технології медсестринства:
- телефонний або відеозв'язок між медичним центром та пацієнтом удома (дає змогу дивитися і коментувати перев'язки, маніпуляції, прийманням медикаментів, обгорювати лікування);
- сестринські телеконсультації (консультації за протоколом й алгоритмом у вигляді програм, сортування пацієнтів);
- дистанційне навчання пацієнтів і його родичів;
- телеконтроль і/або моніторинг діагностичних досліджувань;
- асистування лікареві в проведенні протоколу лікування;
- пересилання фізіологічних параметрів (артеріальний тиск, рівень глюкози крові, маса тіла, зріст) через Інтернет.
Чергова медсестра може провести сестринське телеконсультацію, направити до пацієнта машину "швидкої допомоги" або переслати інформацію лікарю. В цілому телемедицина дає медсестрі кращу організацію діяльності й робочого часу, унікальну позицію як провідного фахівця, комп'ютеризування документації.
Безпека телеконсультацій
Переведення комунікації лікаря та пацієнта в онлайн-режим сприяє безпеці обох сторін, а також зменшує розповсюдження коронавірусу. Так, пацієнту з симптомами ГРВІ або COVID-19 не треба йти в амбулаторію, поширюючи віруси по дорозі та в медичному закладі, а лікарю зайвий раз ризикувати власним здоров’ям та життям, контактуючи з потенційно хворими.
«Онлайн-консультації допомагають уберегти лікарів від зараження та надати якісну медичну допомогу. Немає безпосереднього контакту лікаря з потенційно інфікованим пацієнтом, але в той же час лікар може професійно його проконсультувати, полікувати, і навіть відстежити його місце перебування, і як результат – задоволеними залишаються обидві сторони», – впевнена Лещенко Світлана Віталіївна, лікарка загальної практики-сімейної медицини Корюківського ЦПМСД (Чернігівська обл.).