Телемедицина і дистанційне консультування в месенджерах: що варто знати
22.04.2020
Онлайн-записи на прийоми і проведення консультацій дистанційно допомагають уникнути зайвих прямих контактів під час пандемії. Лікарі все частіше пропонують пацієнтам телефонний дзвінок або чат у viber. Проте чи може консультація у месенджерах viber, skype прирівнюватися до телемедичної консультації? Які ризики та недоліки такого спілкування?
Щоб запобігти поширенню коронавірусу COVID-19, МОЗ впровадило тимчасові норми, які є обов’язкові до виконання закладами охорони здоров’я. Так, Наказом МОЗ від 23.03.2020 р. №698 затверджено «Тимчасові заходи у закладах охорони здоров’я з метою забезпечення їх готовності для надання медичної допомоги хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2».
У наказі зокрема згадується і телемедицина, а саме:
«Закладам охорони здоров’я вжити заходів щодо збільшення частки медичної допомоги, що надається з використанням технологій та заходів … з використанням засобів дистанційного зв’язку для обміну інформацією в електронній формі (надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини)».
Нині лікарі пропонують пацієнтам онлайн-консультування з використання месенджерів та програм Viber, Skype, Telegram тощо. Однак ці консультації не слід ототожнювати з телемедициною.
Viber, Skype, Telegram ≠ телемедицина
В Україні для надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини потрібно звертатися до встановленого МОЗ України порядку (Наказ від 19.10.2015 р. №681 «Про затвердження нормативних документів щодо застосування телемедицини у сфері охорони здоров’я»). Законодавець розуміє під телемедициною не тільки процес консультації між лікарем і пацієнтом, а й інші форми взаємодії: домашнє телеконсультування, телемедичне консультування і телеметрію.
Документація
Застосування телемедицини можливе тільки при підписанні пацієнтом або його законним представником інформованої згоди, яку можна отримати, наприклад, через Портал телемедицини.
Сувора регламентація документообігу також є запобіжним заходом щодо захисту, як прав пацієнта, так і прав лікаря. У Наказі перелічені форми первинної звітної документації для медпрацівників, які застосовують телемедицину, і відповідні інструкції щодо їх заповнення.
Більшість телемедичних платформ дозволяють за потреби роздрукувати на паперових носіях запити на консультацію, файли із медичними зображеннями (МРТ, КТ рентгенограми, УЗД, ЕКГ тощо) та висновки консультантів. Месенджери ж позбавлені такої функції.
Крім того, згідно з законодавством, для пацієнт-орієнтованної телемедицини необхідне спеціалізоване програмне забезпечення. А для передавання, збереження та інтерпретації знімків і зображень, зафіксованих цифровими носіями, обов’язково застосовується стандарт DICOM: ДСТУ ISO 17432:2009.
Захист інформації
Безкоштовні месенджери недостатньо захищають персональні дані пацієнта. З метою досягнення максимального рівня захисту персональних даних, лікарі, які використовують телемедицину, об’єднуються в єдину мережу з окремим програмним забезпеченням (Портал телемедицини). Кожен лікар, підключений до системи, має персональний цифровий ключ.
Наприклад, інтернет-платформа Telemed24 і додаток пацієнта MedCard24 мають всі рівні захисту системи проведення безпечних онлайн-консультацій.
Передача епізодів в eHealth
Портал телемедицини має забезпечувати ідентифікацію користувачів та цілісність даних, що передаються у телемедичній мережі. Ідентифікувати пацієнта та автоматично передати дані прийому неможливо через сторонню програму для спілкування. Зазвичай, дані під час онлайн-прийому вносяться лікарем в електронну медичну карту пацієнта і автоматично потрапляють в національну електронну систему охорони здоров’я eHealth. Месенджери не дозволяють автоматизувати цей процес.
Облік робочого часу
Консультації в месенджерах не передбачають обліку робочого часу медичного працівника. Водночас, можливості платформи для проведення та реєстрації результатів дистанційних консультацій дозволяють лікарю з легкістю самостійно керувати своїм робочим часом, планувати особисті візити та онлайн-прийоми за попереднім записом.
Оплата за телемедичні послуги
Оплата за послугу, як і фіксація реально відпрацьованого часу лікарем, мають бути оформлені офіційно. Онлайн-консультування задекларованих пацієнтів варто оформлювати в системі як амбулаторний прийом із застосуванням відеозв’язку. При проведенні онлайн-консультації у захищеній платформі Telemed24 UA через додаток пацієнта MedCard24 сплата надходить на основі щомісячного звіту до НСЗУ.
Звичайно, месенджери забезпечують зв'язок у побутових і робочих питаннях. Проте вони не можуть бути оптимальним рішенням для комунікації лікаря й пацієнта, оскільки не відповідають медичним, інформаційним, правовим та технологічним стандартам у процесі надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини.