Телемедицина в Україні: які телемедичні сервіси сьогодні доступні українцям [огляд ринку]
11.08.2020
Telemed24 підготував стислий огляд ринку телемедицини в Україні. У цьому огляді, ми відзначимо основні тенденції ринку, фактори росту і стримування.
Які телемедичні платформи типу “лікар-пацієнт” на сьогодні існують в Україні? Розглянемо особливості та можливості українських рішень з телемедицини. Скільки коштує телемедична консультація і до яких викликів готуватися гравцям ринку, — про це далі.
Телемедицина як сервіс базується на використанні цифрових технологій для надання медичної допомоги на відстані і для зв'язку лікарів один з одним. Її використання у форматі віддалених аудіо- та відеоконсультацій дозволяє:
- зменшити витрати на повторні візити до лікаря
- здійснювати постійний моніторинг пацієнтів з хронічними хворобами
- проводити дистанційні хірургічні операції
- надавати термінову допомоги при надзвичайних ситуаціях
- а також застосовувати для навчання і підвищення кваліфікації лікарів.
Є два види телемедицини: «лікар-лікар» і «лікар-пацієнт». І якщо перший давно і активно використовується в Україні, то перед другим стоять серйозні виклики.
Ринок телемедицини в Україні зараз знаходиться лише на етапі становлення, але значно пожвавився на час карантинних заходів. Лікарі спілкувалися як з пацієнтами, зараженими COVID-19 і що лікувалися вдома, так і з тими, хто на час самоізоляції був позбавлений можливості відвідувати лікаря очно. Деякі телемедичні сервіси пропонують безкоштовні консультації з сімейними лікарями, терапевтами та педіатрами. Наприклад, у рамках акції “Збережи лікаря — обирай онлайн” на час карантинних заходів компанія “Medstar Solutions LLC” надає платформу Telemed24 для проведення телеконсультацій на безоплатній основі.
Деякі експерти прогнозують зростання ринку телемедицини України у межах 10-20% до 2022 року.
Рішення з телемедицини: сегменти програмного забезпечення
Види телемедичних послуг, що сьогодні існують в Україні, можна згрупувати у кілька категорій:
- дистанційна діагностика
- дистанційне консультування (“лікар-лікар” та “лікар-пацієнт”).
- дистанційний моніторинг стану хворого в післяопераційний період або в період реабілітації.
- домашня телемедицина
- медицина катастроф (надання кваліфікованої медичної допомоги в місцях надзвичайних ситуацій, сортування пацієнтів та ін.)
- дистанційне навчання медперсоналу (лікарів).
- телесетринство
- дистанційне оперування, телеприсутність/телеасистування.
Таким чином, програмні рішення для телемедицини в Україні умовно поділяємо на 3 групи:
Види програмних рішень телемедицини |
Призначення |
1. Консультаційні телемедичні платформи і комплекси |
Призначені для проведення телеконсультацій і телеконсиліумів, дистанційної діагностики, моніторингу складних медичних маніпуляцій з використанням відеозв'язку в режимі реального часу. |
2. Мобільні телемедичні комплекси і системи телеметрії |
Призначені для надання оперативної дистанційної консультативно-діагностичної медичної допомоги. Мобільний діагностичний телемедичний комплекс, як правило, складається з комп'ютерного телекомунікаційного обладнання і компактних мобільних телемедичних приладів, за допомогою яких виконують повноцінне медичне консультування і діагностику. Наприклад, портативний медичний діагностичний комплекс IDIS2GO. |
3. Операційні телемедичні програмно-апаратні комплекси |
Використовуються для проведення операцій, що дає можливість повноцінного обміну всією медичною інформацією з провідними фахівцями інститутів і спеціалізованих клінік. |
Сегменти за типом доставки телемедичних послуг:
- Веб-браузерні або мобільні додатки (що можуть передбачати телефонний, відеозв’язок та/або текстові чати)
- Колл-центри (телефонні консультації).
Найбільш ємнісний сегмент в Україні — телемедичні платформи для консультацій, оскільки телемедичне консультування є компонентом повсякденної лікувально-діагностичної роботи. Це здебільшого проста й доступна будь-якому користувачеві послуга. Так, за результатами дослідження МОЗ, що було оприлюднено у березні 2019 року, найбільш прийнятними формами телеконсультування для українців є:
- отримання висновку в електронному вигляді після перенаправлення пацієнта до вузького спеціаліста (54%);
- телеконсультування в режимі реального часу у присутності пацієнта (38%);
- отримання експертних порад на запит лікаря у режимі, відкладеному в часі (28%).
Аналіз загальних тенденцій розвитку ринку
Фактори росту ринку телемедицини в Україні
Найважливішим фактором росту ринку у 2020 році стала пандемія і протиепідемічні заходи та обмеження соціальних контактів. Телемедичні технології дозволяють людям, які відчувають симптоми захворювання, не відвідувати лікаря і отримувати допомогу віддалено. І лікарі, і пацієнти є зацікавленими сторонами у дистанційних засобах зв'язку.
Відомо, що протягом квітня-червня 2020 року більше 20% від усіх хворих на COVID-19 — це був медперсонал. Медичні працівники, які надають допомогу в цей непростий час, найменш захищені. Багато з них заражаються від пацієнтів, інші — змушені дотримуватися карантину після контакту з людьми, у яких підтвердився діагноз.
Телемедичні сервіси слід також розглядати як інструмент комунікації між лікарем та пацієнтом, що знижує ризики поширення інфекційних захворювань загалом.
Але український ринок телемедицини почав формуватися ще до COVID-19, у середині 1990-х. Це були: національна мережа теле-ЕКГ, окремі телемедичні центри та Асоціація розвитку української телемедицини та електронної охорони здоров'я й інші, що послужили базою для формування телемедичного напрямку.
У 2017 році Україна перейшла на електронну систему охорони здоров’я eHealth. У законі «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості» вперше введено поняття «телемедицини» і опис порядку застосування цього методу. У 2019 році стартував пілотний проєкт з формування телемедичної мережі у сільських місцевостях Дніпропетровської, Кіровоградської, Полтавської, Рівненської та Харківської областей, де почали проводити офіційні телеконсультації.
Таким чином, виділяємо такі фактори росту:
- Пандемія і викликані нею заходи соціального дистанціювання
- Сприятливі урядові ініціативи та проєкти
- Збільшення поширеності хронічних захворювань
- Зростання користувачів смартфонів та збільшення покриття Інтернету у віддаллених регіонах і сільській місцевості
- Більша потреба в економії витрат на надання медичної допомоги
- Недосконалість інфраструктури доріг та транспорту, що збільшує попит на віддалену медичну допомогу.
Фактори стримування ринку
Водночас, є ряд чинників, що уповільнюють розвиток ринку телемедичних рішень.
Зростання попиту на віддалені медичні консультації під час пандемії COVID-19 в 2020 році виявило слабкі місця існуючої в Україні телемедичної системи. По-перше, не всі, хто того потребує, мали технічну можливість скористатися віддаленою послугою. По-друге, деякі лікарі виявилися не готові до надання телемедичних консультацій. І, по-третє, стрес-тест виявився невдалим для ІТ-інфраструктури багатьох медичних організацій і деяких телемедичних сервісів.
Наприклад, держава не може забезпечити якісний доступ медустанов у сільській місцевості до мережі інтернет, а також необхідною технікою. На території України інтернет покриття становить близько 75%, особливо проблемними є саме села. Як вважають деякі експерти, у більшості українських сільських лікарень немає інтернету і сучасних комп'ютерів.
Ще одна проблема — брак персоналу, що володіє комп'ютерною грамотністю і має досвід роботи з комп'ютерною технікою. Тривалий процес освоєння медичних приладів, що працюють з підключенням до комп'ютера, може також перешкодити поширенню телемедицини.
Стримує розвиток ринку і відсутність ефективних економічних моделей діяльності. По суті, сьогодні немає обґрунтованих підходів для оцінки економічної доцільності телемедицини “лікар-пацієнт”, заснованих на практиці телеконсультацій в українських реаліях. Але зрозуміло, що підключення за допомогою телемедицини декількох віддалених об’єктів до загальної мережі може виявитися більш рентабельним способом надання медичної допомоги в порівнянні з будівництвом нових об’єктів і наймом медичного персоналу.
Також, експерти з права відмічають недостатність правової бази й стандартів, що дозволяють надавати телемедичні послуги.
Одними з ментальних перешкод впровадження телемедицини є суто людські і культурні фактори. Деякі пацієнти і медичні працівники чинять опір застосуванню сучасних цифрових моделей лікування, які відрізняються від традиційних підходів або місцевої практики.
Незважаючи на це, розвиток та становлення телемедичних послуг — довготривалий шлях, який, без сумніву, ще належить пройти Україні.
Однозначно, ринок телемедицини України перебуває ще на етапі зародження. Проте на сьогодні вже існують окремі рішення, що успішно пройшли першы кроки впровадження у повсякденну упрактику лікарів та випробувані пацієнтами.
Основні гравці ринку телемедицини
Пандемія COVID-19 змусила поглянути на телемедицину під новим кутом і в значній мірі прискорити її впровадження по всьому світу. Зокрема і в Україні. Так, буквально за останній рік українські компанії-постачальники медичного програмного забезпечення значно активізувалися та змогли випустити свої телемедичні продукти на ринок.
Серед основних гравців українського ринку виділяємо:
- Телемедична платформа Telemed24 РІМС "Медстар". Розробник — компанія Medstar Solutions LLC.
- Телемедична мережа Medinet. Розробник — компанія IT4Medicine.
- Консультації лікаря по телефону Doc.ua. Розробник — ТОВ "ДОКЛАБ".
- Платформа для онлайн зв'язку з лікарем Medikit. Розробник — ТОВ "МЕДІКІТ".
- Телемедичний сервіс для пацієнтів Doctor Online. Розробники — IT4Medicine та Kyivstar.
Telemed24
Telemed24 — телемедична платформа, призначена для проведення консультацій та реєстрації результатів дистанційних прийомів. Telemed24 є модулем, інтегрованим до регіональної інформаційної медичної системи “Медстар”. Усі дані прийому фіксуються в електронній карті пацієнта і передаються до державної системи eHealth. Інформація пацієнтів захищена згідно з вимогами КСЗІ, а телемедичні прийоми є офіційними і враховуються в робочий час лікарів.
Пацієнти ж можуть отримати телемедичну консультацію Telemed24 через безкоштовний мобільний додаток MedCard24. У ньому необхідно знайти заклад і свого лікаря, обрати день/час прийому та зачекати на відеодзвінок фахівця. Також є і веб-версія Medcard24, де можна не просто потрапити на дистанційний прийом, а ще й придбати медикаменти згідно з призначеннями лікаря.
“Огляд пацієнта відбувається майже так само, як і на звичайному прийомі. Проте є можливість не йти до лікарні особисто. Пацієнт обирає лікаря, записується на конкретну дату та час й отримує відеодзвінок від фахівця. Далі все, як на звичайному прийомі — пацієнт пояснює причину звернення, лікар фіксує скарги та надає рекомендації,” — розповів журналістам "ШОТАМ" Михайло Торченюк, експерт з побудови телемедичних сервісів “Medstar Solutions LLC".
З модулем телемедицини Telemed24 лікар може:
- провести телемедичне консультування у форматі відеочату або телефонного зв'язку;
- призначити лікувальні заходи і виписати електронний рецепт на медичні препарати;
- направити пацієнта на діагностику чи аналізи;
- налаштувати календар спостереження за показниками здоров’я пацієнта;
- зафіксувати в електронній медичній картці та передати епізод в eHealth;
- дистанційно оформити декларацію з пацієнтом, якому необхідна медична допомога.
Постачальник рішення — компанія “Medstar Solutions LLC”, потужний інтегратор медичних технологій, обладнання та програмного забезпечення в Україні.
Ціна: телеконсультації через платформу безкоштовні для пацієнтів і лікарів. Лікарі ж, зокрема, зацікавлені проводити онлайн-прийоми через Telemed24, адже вони мають змогу отримати компенсацію за кожну таку консультації, як за звичайний прийом, від Національної Служби Здоров'я України (НСЗУ) в межах Програми Медичних Гарантій.
Телемедична мережа Medinet
Medinet — це професійна телемедична мережа, платформа для взаємодії всіх ланок медичної допомоги на рівні міста чи області. Запуск платформи Medinet відбувався в 2019 році в Одеській області, що стало базою відкриття першого в Україні обласного центру телемедицини на базі Одеської обласної клінічної лікарні.
Сервіс працює у двох форматах: «лікар-лікар» та «лікар-пацієнт». Але головний фокус системи — взаємодія між лікарями, котрі підключені до телемедичної мережі, що вирізняє Medinet від інших телемедичних рішень на ринку України. Система забезпечує зв’язок між лікарями первинної медичної допомоги зі спеціалістами вузького профілю: «фельдшер ⇔ сімейний лікар ⇔ регіональний медичний центр». Робота телемедичної мережі Medinet базується на технічних рішеннях групи компаній IT4Medicine.
Ціна: сервіс безкоштовний для закладів охорони здоров'я та пацієнтів.
Doctor Online від Київстар
Doctor Online — сервіс цілодобових консультацій лікарів. У сервісі працює понад 50 лікарів. Завдяки співпраці з мережею лабораторних центрів “Сінево” та системою замовлення і доставки ліків “Liki24”, пацієнт має змогу після отриманої консультації оплатити ліки та аналізи в додатку зі своєї банківської картки. Консультація можлива у чаті, через відеодзвінок або телефоном. Сервіс створений спільно групою компаній IT4Medicine та оператором Kyivstar.
Ціна: вартість консультації на 10 хв. — 50-70 грн.
Medikit
Medikit — медична комунікаційна платформа, що працює у форматі онлайн-консультацій «лікар-пацієнт» через чат, відео або аудіозв'язок. За допомогою платформи користувачі можуть ставити питання щодо здоров’я та отримувати консультації від лікарів. На платформі працюють фахівці різних спеціалізацій. Зареєструвавшись, лікар може консультувати пацієнтів та отримувати безготівкову оплату за надані послуги.
Ціна: вартість миттєвої онлайн-консультації для пацієнта — 150 грн., підписка на рік — 590 грн., прийом у лікаря чи виклик лікаря на дім за попереднім записом — за ціною лікаря-виконавця.
Які на типи телеконсультацій є попит?
Як зазначає у своєму дослідженні ринку М. Волковська, через платформу Doctor Online близько 80% запитів — це допомога педіатрів та лікарів загального профілю. Ще один популярний напрямок — дерматологія. Так, найбільш затребувані онлайн-консультації, за даними платформи Medikit і клініки Добробут, — від терапевтів та дерматологів. Великим попитом також користуються повторні консультації вузьких фахівців, наприклад, якщо пацієнт був на консультації, здав аналізи, і, щоб повторно не йти в клініку, зв'язується з лікарем онлайн.
На сьогодні через платформу Telemed24 пацієнти найчастіше звертаються до лікарів сімейної медицини, рідше — до інших фахівців. Найчастішими причинами для проведення телемедичних консультацій з дорослими є:
- гострі респіраторні захворювання (як вірусні, так і інфекційні), а також бронхіт / бронхіоліт, грип (понад 38%)
- шкірні висипання (алергії, акне, герпес і т.д.) (21%)
- захворювання сечовивідних шляхів (11%)
- хвороби систем кровообігу (18%) тощо.
Серед дитячих консультацій найбільше звернень щодо висипань на шкірі, ГРЗ, лихоманки і порушення шлунково-кишкового тракту. І звичайно багато звернень щодо симптомів інфекції COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Cov-2.
Перспективи ринку телемедицини в Україні
В Україні телемедицина як загальнодоступна медична практика тільки починає розвиватися. Хоча для нашої країни з великими відстанями і транспортною нерозвиненістю телемедичні послуги мають особливо важливе соціальне і економічне значення.
Станом на серпень 2020 року, в Україні щодня фіксуються антирекордні кількості заражених COVID-19. На думку експертів, придбаний за минулі місяці досвід використання телемедицини "лікар-пацієнт" став поштовхом для розвитку цієї медичної галузі. І медичні організації, і пацієнти, в екстремальних умовах змушені були перейти до такої форми спілкування. І багатьом вона припала до душі.
Ринок буде поступово долати скептицизм і недовіру як пацієнтів, так і лікарів. З досвіду інших країн, на початку свого шляху телемедицина орієнтується на досить вузький прошарок цільової аудиторії "ранніх послідовників нових технологій", але вже через 5-10 років ринок може дозріти до більш масштабного впровадження по всій території країни.
Через 2 роки фахівці очікують зростання ринку телемедицини України на 10-20%.
Для розвитку телемедицини в Україні варто зосередитися на 4 напрямках:
- доступності інтернету в будь-якій точці країни
- вдосконалення правової бази
- навчання медичного персоналу та просвіта населення
- залучення до консультацій висококласних лікарів та підвищення довіри до телеконсультацій.
Чи стане телемедицина широкого популярною серед населення в Україні? У поліклініки часто звертаються консервативно налаштовані люди, що з недовірою ставляться до нових технологій. Експерти вважають, що довіру пацієнтів до телемедицини можна завоювати, показуючи на реальних прикладах, що в онлайн-консультаціях є цінність, і реально дистанційно отримати компетентні відповіді на питання про здоров'я. Чим частіше люди будуть отримувати якісну допомогу від висококласних лікарів, тим швидше телемедицина стане гідною альтернативою пошуку симптомів в інтернеті.
Деякі проблеми ринку можна вирішити шляхом збагачення досвіду використання ІТ-технологій. Отримання державної та інституційної підтримки може бути вирішальним фактором для успіху телемедицини в Україні.
Читайте також: