Телемедицина на карантині: як використовується, переваги, обмеження і перспективи
29.04.2020
Коли вірус COVID-19 спричинив хаос у системі охорони здоров’я, телемедицина опинилася в центрі уваги медиків і громадськості. Сьогодні різноманітні телемедичні сервіси допомагають постачальникам медичних послуг краще реагувати на потреби українців.
Розглянемо, яку роль відіграє телемедицина у світі під час карантину у зв'язку із епідемією COVID-19.
Як телемедицина використовується в контексті COVID-19
Під час цієї глобальної пандемії телемедицина стає ефективним та стійким рішенням для запобігання, профілактики та лікування COVID-19.
Телездоров’я долає розрив між людьми, медиками та системою охорони здоров'я, що дозволяє всім, особливо пацієнтам із симптоматикою, залишатися вдома та спілкуватися з лікарями по віртуальних каналах.
Читайте також: Телемедицина VS дистанційне консультування в месенджерах
Віддаючи перевагу телеконсультаціям, люди, що не мають симптомів інфекції, але страждають від інших хвороб, можуть отримувати медичну допомогу вдома, не приходячи в медичні установи, таким чином мінімізуючи ризик заразитися вірусом. Більшість організацій охорони здоров'я закликають громадськість та медичний персонал використовувати телемедичні рішення для невідкладної комунікації .Це зокрема дає змогу зменшити навантаження на відділення швидкої допомоги та поліклініки.
Телемедицина швидко набуває визнання як важливого інструменту для уповільнення поширення COVID-19:
-
Віддалене опитування і обстеження пацієнтів. Телеконсультації широко використовуються для тріагування пацієнтів із симптомами застуди та грипу. Найбільш популярною темою звернення є питання, пов'язані якраз із ГРВІ,за статистикою їх частка становить 38% від усіх телеконсультацій. Інструменти телемедицини також застосовуються для віддаленого догляду за тими, хто не потребує медичного втручання або може отримати допомогу вдома.
-
Забезпечення допомоги пацієнтам з хронічними захворюваннями. Відомо, що COVID-19 частіше вражає людей із погіршеним станом здоров'я, а також літніх людей. Завдяки відео-прийомам і плановим онлайн-консультаціям ці люди менше відвідують медичні заклади, а отже уникають зайвих ризиків зараження.
-
Дистанційне консультування і моніторинг пацієнтів на самоізоляції, що не потребують госпіталізації, у тому числі з легкою формою клінічного перебігу COVID-19.
Мінімізація ризиків для медичних працівників
Лікарі первинної медичної допомоги невтомно працюють на передовій. На сьогодні 20% заражених коронавірусною інфекцією в Україні – працівники медзакладів. Серед причин, що зумовлюють поширення захворювання серед медпрацівників, — відсутність чіткого плану дій медичного закладу, порушення визначеного маршруту пацієнта та стандартів ведення пацієнтів.
План дій медичного закладу має передбачати заходи скринінгу та тріажу.
Скринінг — система первинного обстеження груп клінічно безсимптомних осіб з метою виявлення випадків захворювання (до прикладу, шляхом опитування, лабораторних досліджень, медичний огляд тощо).
Пасивний скринінг може використовуватися для впливу на все населення (наприклад, соціальна реклама) або на окрему групу або особу. Наприклад, напис на вхідних дверях «Маєш нежить і кашель? Одягни маску, перед тим як зайти!». Активний скринінг передбачає проведення експрес-опитування біля входу щодо наявності респіраторних симптомів. Також активний скринінг слід використовувати як один із елементів тріажу.
Тріаж — медичне сортування та розподіл потоків пацієнтів — може застосовуватися для пацієнтів, які прибувають до відділення невідкладної допомоги, або телефонують до служби медичної консультації.
За допомогою телемедичного консультування (телетріажу) перед безпосереднім візитом до лікаря можна попередньо розділити пацієнтів на групи ризику. Такий дистанційний тріаж допомагає вжити відповідні заходи для мінімізації ризиків для медичних працівників та пацієнтів, заощаджуючи дорогоцінний час.
Обмеження телемедицини під час COVID-19
Телемедицина — дієвий інструмент управління COVID-19. Однак досі немає практичного вирішення проблеми тестування. Телеконсультування пацієнта з характерними симптомами (ускладненим диханням, сухим кашлем, високою температурою) є причиною підозр ураження організму вірусом SARS-Cov-2. Щоб підтвердити діагноз, рекомендується провести тест на коронавірус.
Оскільки антитіла виробляються лише на 5-7 день після інфікування, первинний тест може дати хибний негативний результат, і ввести медиків в оману. Щоб виключити неточності діагностики, лікарі роблять ПРЦ-тест на визначення вірусу за результатами досліджуваного матеріалу — слизу з горла. Первинний тест обов'язково повинен бути підтверджений вторинним дослідженням ПЛР. Зразки для тестувань можливо отримати лише при прямому контакті з пацієнтом.
Читайте також: Проблеми впровадження телемедицини в Україні
Домашня телемедицина для тих, хто на самоізоляції
Засоби телемедицини допомагають спостерігати за особами, що перебувають на самоізоляції й карантині.
Наприклад, лікарні в Ізраїлі уже інтегрували телемедичні рішення для дистаційного обстеження пацієнтів COVID-19 у карантинних відділеннях, а також для спостереження за хворими в домашній ізоляції за допомогою комплекту телеметрії. А в Австралії запрацював віртуальний госпіталь для пацієнтів, чиї симптоми виражені помірно, — пацієнти перебувають вдома зі спеціальним гаджетом моніторингу стану здоров'я.
Зарубіжні дослідники також розглядають засоби телемедицини як рішення для медичного персоналу, що зараз перебуває на карантині від COVID-19. Лікарі розширюють сферу своєї діяльності — навіть якщо вони перебувають у карантині — вони мають можливість здійснювати віддалені обстеження та консультування пацієнтів.
Переведення пацієнтів з хронічними хворобами на планові телеконсультації
Багато пацієнтів з хронічними захворюваннями здатні перейти на планові телеконсультації, аби уникнути візитів до поліклініки, а отже мінімізувати ризики впливу на COVID-19.
За допомогою телемедицини зручно здійснювати моніторинг здоров'я пацієнтів з хронічними захворюваннями. Сімейний лікар, терапевт чи педіатр має змогу дистанційно контролювати виконання плану обстежень та лікування.
Наприклад, у медичній інформаційній системі Медстар з модулем телемедицини Telemed24 лікар може:
- провести телемедичне консультування у форматі відеочату або телефонного зв'язку;
- призначити лікувальні заходи і виписати електронний рецепт на медичні препарати;
- направити пацієнта на діагностику чи аналізи;
- налаштувати календар спостереження за показниками здоров’я пацієнта;
- зафіксувати в електронній медичній картці та передати епізод в eHealth;
- дистанційно оформити декларацію з пацієнтом, якому необхідна медична допомога.
Під час телеконсультації можна бачити пацієнта, його шкірні покриви, показники температури чи артеріального тиску, адже він може їх виміряти у ході консультації. Можна оцінити, де людина знаходиться, у якому вона стані, бо часто пацієнти приховують інформацію та свої скарги.
«Ми очікуємо на велику кількість записів на онлайн-прийом до лікарів нашого закладу. Я особисто закликаю всіх залишатись вдома в цей непростий час та не боятись спілкуватись з медиками в онлайн-режимі при поганому самопочутті», — наголошує Олексій Болгов, головний лікар КНП ЦПМД 1 Харківського району.
Щоб подати отримати більше інформації про впровадження телемедичної платформи Telemed24 у вашій медичній практиці, залиште заявку за посиланнями:
Роль телемедицини в умовах пандемії
Отже, телемедицина в Україні та в усьому світі допомагає здійснити оцінку індивідуальних ризиків захворювань і консультування з питань профілактики коронавірусу.
Медики, котрі практикують телемедичні консультації, повинні активно повідомляти пацієнтів про те, що консультації з використанням засобів телемедицини можуть бути для них альтернативою відвідування медичного закладу.
Телемедичні консультації не замінюють повністю візитів до лікаря, але дозволяють пацієнтам:
- правильно підготуватися до візиту в клініку або на обстеження, у тому числі, якщо вони мають симптоми COVID-19;
- поставити питання лікарю і виявити небезпечні симптоми на ранній стадії;
- в окремих випадках — отримати консультативну медичну допомогу без необхідності відвідувати лікаря;
- мінімізують кількість очних відвідувань поліклінік за рахунок дистанційних консультацій;
- дозволяє отримати екстрені поради у випадку надзвичайної ситуації;
- оцінити серйозність медичної проблеми, коли людина сумнівається, йти до лікарні або ні;
- отримати розшифрування результатів аналізів та лабораторних досліджень тощо.
Для пацієнтів працює безкоштовний телефон гарячої лінії. Якщо з якихось причин сімейний лікар, терапевт, педіатр не може здійснити дистанційну консультацію, пацієнти можуть звертатися до всеукраїнського call-центру: