10 ситуацій, у яких доцільна телемедицина
07.05.2020
Сьогодні телемедицина невіддільна від діджиталізації всіх процесів, так чи інакше пов'язаних зі здоров'ям. Лікарям доведеться відмовитись від паперових носіїв і фірмового нерозбірливого почерку, вчитися взаємодіяти з величезними масивами довідкової інформації і користуватися IT-рішеннями, налагоджувати системний моніторинг даних про пацієнтів в реальному часі.
В огляді представлено типові ситуації взаємодії “лікар-пацієнт” на основі досвіду західних країн та України.
1. Консультації з сімейним лікарем.
Нині пацієнти активно телефонують або пишуть до свого постійного лікаря через месенджери Viber/Telegram/Facebook. Особливо мами маленьких дітей до педіатрів і сімейних лікарів. Питання тут, як правило, стосуються уточнення рекомендацій, даних під час очного візиту: Скільки таблеток пити в день? Можна почати займатися спортом? Якщо дитина плаче вже годину, чи варто прямо зараз приїхати до вас? У моделі спілкування через месенджери лікар не має права брати за консультацію гроші, бо, по суті, відповідає на дрібні питання безкоштовно. З телемедичною платформою після верифікації пацієнта в eHealth, медичний працівник законно отримує оплату за надані медичні послуги від НСЗУ.
2. Люди з хронічними захворюваннями.
Існує безліч захворювань, де діагноз вже поставлений, очні візити до лікаря трапляються не частіше одного разу на кілька місяців, а питання виникають регулярно, особливо при зміні показників життєдіяльності. Наприклад – діабет. Що робити, якщо рівень цукру зріс? Чи підходить даний продукт для щоденного харчування або краще замінити? Зараз пацієнти змушені дізнаватися про це у знайомих або на форумах в інтернеті і, що гірше, займатися самолікуванням. Телемедицина дозволяє такому пацієнту отримувати компетентні відповіді.
3. Розшифровка аналізів.
Типова ситуація, коли після візиту до лікаря і огляду, пацієнт бере направлення на аналізи, а потім знову змушений стояти в черзі, щоб отримати розшифровку аналізів і рекомендації з лікування вже без огляду. За допомогою телемедичних консультацій не доведеться вдруге йти до лікаря – можна отримувати онлайн-розшифрування аналізів та направлення на лікування, у тому числі електронні рецепти.
4. Друга думка.
Друга у списку найбільш частих причин смерті в Україні – це онкологічні захворювання. За даними Держстату за січень-лютий 2020 від онкології померло 13451 людей. При діагностиці захворювання і визначенні тактики лікування ключове значення відіграє діагностика. Насамперед, гістологія, тобто аналіз частинки передбачуваної пухлини. Поширена ситуація «другої думки» — пацієнт отримав результати аналізів, знімки, і його лікуючий лікар каже, що раку немає. Аби впевнитися у результатах, він може відправити всі ці аналізи до більш досвідченого лікаря, щоб він зробив свій висновок. Телемедицина дозволить відсканувати всі документи і відправити для отримання другої думки онлайн. Так, наприклад, у Кіровоградському онкологічному диспансері телемедичне обладнання у тестовому режимі використовується для проведення консультацій, передачі медичних зображень (МРТ, КТ, рентген і т.д.), а також для проведення конференцій, доповідей та медичних нарад для працівників диспансеру.
5. Електронні рецепти.
Усі, хто має виявлені діагнози, регулярно отримують рецепти від лікаря та змушені стояти у черзі годинами тільки для того, щоб отримати черговий рецепт, без огляду (діагноз вже є, стан не змінилося). Телемедицина дозволяє отримати рецепт онлайн, заощаджуючи час лікаря і пацієнта.
6. Передача даних про стан здоров'я.
Існує безліч телеметричних приладів (браслети, футболки, датчики під шкірою), які можуть передавати інформацію про стан організму безпосередньо лікареві, щоб він міг відстежувати показники і в разі проблем відразу зв'язуватися з пацієнтом, давати рекомендації або запрошувати на прийом. Така практика використання біометричних приладів поширена у США та Европі, де розвинута домашня телемедицина. В Україні телемедичні діагностичні комплекси трапляються у сільських амбулаторіях.
7. Віддалена допомога на самоізоляції.
Більшість пацієнтів, що перебувають на самоізоляції у зв'язку з COVID-19 і яким потрібна медичні допомога, повинні уникати особистих контактів. Засоби телемедицини допомагають спостерігати за особами, що перебувають на самоізоляції й карантині.
А дистанційні прийоми по відеозв'язку допомагають відстежувати за станом пацієнта та умовами перебування. Наприклад, лікарні в Ізраїлі уже інтегрували телемедичні рішення для дистанційного обстеження пацієнтів COVID-19 у карантинних відділеннях, а також для спостереження за хворими в домашній ізоляції за допомогою комплектів телеметрії.
8. Пацієнти, які проживають далеко від медичних пунктів.
Якщо швидка допомога їде до пацієнта годину, а найближчий лікар знаходиться в 50 км, то пацієнти часто відмовляються від візитів до лікаря, вважаючи за краще самолікування. У цьому випадку телемедицина виступає альтернативою не традиційної медицини, а можливістю замінити самолікування в селах і маленьких містах, де немає вузькопрофільних спеціалістів чи зовсім лікарів.
9. Екстрена допомога.
Часто при екстреному випадку питання порятунку життя вирішується за хвилини, а швидка допомога їде набагато довше. Телемедицина дозволить операторам-лікарям швидкої допомоги підвищувати шанси на порятунок життя пацієнта в той час, поки швидка допомога ще в дорозі.
10. Моніторинг стану хворого.
Для оцінки і моніторингу стану пацієнта застосовується телеметрія. Отримати інформацію про стан здоров’я пацієнта, що потребує спостереження, а також контролювати фізіологічні параметри організму людини можна шляхом дистанційного вимірювання, збору і передачі інформації про показники діяльності та фізіологічні параметри організму пацієнта. Це, наприклад, кардіомоніторинг, що відбувається за допомогою ЕКГ-монітору серцевого ритму, або моніторинг стан хронічних хворих на астму, коли в разі гострого нападу відправляэться сигнал медичному персоналу.